BBC One | Wikipedia audio article
Articles Blog

BBC One | Wikipedia audio article

October 7, 2019


BBC One is the first and principal television
channel of the British Broadcasting Corporation in the United Kingdom, Isle of Man and Channel
Islands. It was launched on 2 November 1936 as the
BBC Television Service, and was the world’s first regular television service with a high
level of image resolution. It was renamed BBC TV in 1960, using this
name until the launch of the second BBC channel BBC2 in 1964, whereupon the BBC TV channel
became known as BBC1, with the current spelling adopted in 1997. The channel’s annual budget for 2012–13
was £1.14 billion. The channel is funded by the television licence
fee together with the BBC’s other domestic television stations, and shows uninterrupted
programming without commercial advertising. It is currently the most watched television
channel in the United Kingdom, ahead of its traditional rival for ratings leadership,
ITV. As of June 2013 the channel is headed by Charlotte
Moore, the BBC’s Director of Content.==History=====Early years and launching===The BBC began its own regular television programming
from the basement of Broadcasting House, London, on 22 August 1932. The BBC Television Service officially began
regular broadcasts on 2 November 1936 from a converted wing of the Alexandra Palace in
London. On 1 September 1939, two days before Britain
declared war on Germany, the station was taken off air with little warning, with one of the
last programmes to be shown before the suspension of the service being a Mickey Mouse cartoon;
the government was concerned that the VHF transmissions would act as a beacon to enemy
aircraft homing in on London. BBC Television returned on 7 June 1946 at
15:00. Jasmine Bligh, one of the original announcers,
made the first announcement, saying, “Good afternoon everybody. How are you? Do you remember me, Jasmine Bligh?”. The Mickey Mouse cartoon of 1939 was repeated
twenty minutes later.===Creation of BBC One===
The BBC held a statutory monopoly on television broadcasting in the United Kingdom until the
first Independent Television station began to broadcast on 22 September 1955, when ITV
started broadcasting. The competition quickly forced the channel
to change its identity and priorities following a large reduction in its audience. The 1962 Pilkington Report on the future of
broadcasting noticed this, and that ITV lacked any serious programming. It therefore decided that Britain’s third
television station should be awarded to the BBC.The station, renamed BBC TV in 1960, became
BBC1 when BBC2 was launched on 20 April 1964 transmitting an incompatible 625-line image
on UHF. The only way to receive all channels was to
use a complex “dual-standard” 405- and 625-line, VHF and UHF, receiver, with both a VHF and
a UHF aerial. Old 405-line-only sets became obsolete in
1985, when transmission in the standard ended, although standards converters have become
available for enthusiasts who collect and restore such TVs. BBC1 was based at the purpose-built BBC Television
Centre at White City, London between 1960 and 2013. Television News continued to use Alexandra
Palace as its base—by early 1968 it had even converted one of its studios to colour—before
moving to new purpose-built facilities at Television Centre on 20 September 1969. In the weeks leading up to 15 November 1969,
BBC1 unofficially transmitted the occasional programme in its new colour system, to test
it. At midnight on 15 November, simultaneously
with ITV and two years after BBC2, BBC1 officially began 625-line PAL colour programming on UHF
with a broadcast of a concert by Petula Clark. Colour transmissions could be received (in
monochrome) on monochrome 625-line sets until the end of analogue broadcasting. In terms of audience share, the most successful
period for BBC1 was under Bryan Cowgill between 1973 and 1977, when the channel achieved an
average audience share of 45%. This period is still regarded by many as a
golden age of the BBC’s output, with the BBC achieving a very high standard across its
entire range of series, serials, plays, light entertainment and documentaries.On 30 December
1980, the BBC announced their intention to introduce a new breakfast television service
to compete with TV-am. The BBC stated it would start broadcasting
before TV-am, but made clear their hands were tied until November 1981 when the new licence
fee income became available, to help finance extending broadcast hours, with the hope of
starting in 1982. On 17 January 1983, the first edition of Breakfast
Time was shown on BBC1, becoming the first UK wide breakfast television service and continued
to lead in the ratings until 1984.===Michael Grade era (1984–1987)===
In 1984, Bill Cotton become managing director of Television at the BBC, and set about overhauling
BBC1, which had been slated for poor home grown shows, its heavy reliance on US imports,
with Dallas and The Thorn Birds being BBC1’s highest rated programmes and ratings being
over 20% behind ITV. Cotton recruited Michael Grade to become Controller
of BBC1 from the 1st September 1984 the first time the Corporation had recruited someone
outside of the BBC, replacing Alan Hart, who has been criticised for his lack of knowledge
in general entertainment, as he was head of BBC Sport prior to 1981. The first major overhaul was to axe the unpopular
Sixty Minutes current affairs programme: this was a replacement for the news and magazine
show Nationwide. Its replacement was the BBC Six O’Clock News,
a straight new programme in a bid to shore up its failing early evening slot. It was believed the BBC were planning to cut
short the evening news and move more light entertainment programming in from the 18:20
slot, but this was dismissed. The Miss Great Britain contest was dropped,
being described as verging on the too offensive after the January 1985 contest, with Worlds
Strongest Man and International Superstar also being cancelled.BBC1 was relaunched on
18 February 1985 with a new look, new programming including Wogan, EastEnders and a revised
schedule to help streamline and maintain viewers throughout the course of the evening. Grade started to gear most programmes to either
on the hour or half past the hour, while Panorama and Omnibus were both moved after the Nine
O’Clock News. Grade was also determined to end the dated
and inept BBC1 scheduling which was hampering the network and which was holding back good
programmes. Grade stated “When I took over BBC1, I discovered
there were wonderful things, it was just a case of where to put them.” Wogan had been scheduled for a 10 pm slot,
but Grade moved it to a 7 pm slot as he believed the show had potential.From February to August
1985, a high number of American mini-series were broadcast while filming took place of
a number of new home grown programmes, including ‘Allo ‘Allo!, In Sickness and in Health, and
Open All Hours. Further improvement come about when the corporation
strengthened its drama output costing £30 million, with eight new series, including
Howards’ Way, All Creatures Great and Small, Hold the Back Page, and Bluebill, along with
the return of Bergerac and Big Deal. The increase in the drama department was achieved
by switching the money away from the administrative service over a three-year period, after BBC1
was criticised for failing in matching ITV’s output in drama. EastEnders was moved to a 19:30 slot, where
it managed to soar to 20 million, helping the BBC1 audience share increase to nearly
50% for the first time since 1982. On 27 February 1985 Doctor Who was placed
on an 18-month hiatus. The BBC originally planned to axe the series
as they wished to spend its budgets on new programming for the channel, but was forced
to back down from public pressure and Doctor Who returned in September 1986. At the time Michael Grade and Jonathan Powell
were blamed for the decision (Grade was the target of death threats) but it was later
revealed that the decision was taken due to the series running out of creative inspiration,
making it impossible to find anyone (at the time) who knew what to do with the series.On
9 September 1985, the long-standing children’s programming block was overhauled and rebranded
as Children’s BBC, which gave it dedicated idents for the first time and had a live in-vision
presenter, similar to rival ITV’s Children’s ITV block which had been running since January
1983. Previously the BBC had broadcast children’s
programming using BBC1’s team of regular duty announcers. The launch presenter for this block, and thus
the first Children’s BBC presenter of the current format, was Phillip Schofield. On 23 May 1986, long-running lunchtime magazine
show Pebble Mill at One was broadcast for the last time after 14 years on the air. Monday 27 October 1986 saw BBC1 launch its
daytime television schedules. In a statement, BBC Daytime head Roger Laughton
said:===1990s===Stereo audio transmissions, using the NICAM
digital stereo sound format began on BBC1 in late 1987, to coincide with the sale of
the first consumer NICAM-enabled equipment, a year after BBC2, and were gradually phased
in across BBC TV output, although it took until 31 August 1991 for the service to begin
officially on both channels. During this time, both commercial analogue
broadcasters, ITV and Channel 4 had officially begun stereo transmissions using the BBC-developed
NICAM system. Widescreen programming was introduced on digital
platforms in 1998. For the first fifty years of its existence,
with the exception of films and purchased programmes from the United States and elsewhere,
almost all the channel’s output was produced by the BBC’s in-house production departments. This changed following the Broadcasting Act
1990, which required that 25% of the BBC’s television output be out-sourced to independent
production companies. By 2004 many popular BBC One shows were made
for the channel by independents, but the in-house production departments continued to contribute
heavily to the schedule. In March 1991, as part of the £63 million
programme package for spring and summer line up on BBC1, it was announced an extra £20
million was to be spent on rejuvenating the channels drama and comedy output during peak
times, which meant the channel would be in a healthy state once the new Channel 3 licences
were awarded.In December 1991 Wogan was to be cancelled, due to falling ratings against
a number of ITV shows, in which Wogan only managed six million viewers compared to double
for This Is Your Life, The Krypton Factor and The $64,000 Question. Additionally an extra £40 million a year
was spent on narrowing the gap on ITV’s ratings lead, since a few months prior to this the
channel had been criticised for its Autumn schedule, having tired formats, uninspiring
scheduling of new programmes and poor scripts. Wogan was replaced with Eldorado, in early
July 1992, but this was itself cancelled a year later. Alan Yentob launched the 1993 Autumn schedule
calling it “My first try with a lot of help from my friends”, with the channel still under
criticism, following the start of new programming Alan introduced a year earlier and the number
of summer repeats. £175 million was spent on 80 hours of original
drama produced, enchantment to the arts with an extended 26-week run for Omnibus, and documentaries
with The Downing Street Years, new wildlife series and an eight-month look at Sheffield’s
Children’s hospital, while Goodnight Sweetheart, Grace & Favour and The Danny Baker Show were
new comedy series. Lois & Clark: The New Adventures of Superman
was brought in to give the Saturday night line up a bit of variety. Following the public disapproval of filling
its schedule with 25% of repeats during the summer months in 1993, BBC1 agreed to broadcast
an extra 110 hours worth of original programming over the same period during the summer in
1994, which included giving EastEnders an additional episode per week. Efficiency savings of £25 million were found
which were redeployed on the new productions. The savings were seen as a vindication so
for the producer choice, the controversial market-oriented drive introduced in April
1993.By March 1999, the channel admitted defeat in its ratings war with ITV, with its Spring
line up with a stronger emphasis on serious factual programmes, educations and drama. This change in strategy came about after continuing
complaints that the channel was appealing to the lowest common denominator to win viewers,
which has left it chastened by the hoax guests on The Vanessa Show, over reliance on docusoaps
and the dropping of the vilified Noel’s House Party. Alan Yentob said “The spring package is to
remind people of what the BBC is here for, Range and ambition you won’t find anywhere
else at peak time”. The changes help the channel distinguish itself
from (as one BBC executive said) “its downmarket rival and would not compete for viewers on
ITV’s terms.”===2000s===
Lorraine Heggessey became Controller of BBC One, a post she took up on 1 November 2000. She had previously been sounded out about
the job in 1997 after Michael Jackson’s departure, but had turned down the opportunity as she
felt she was then not yet experienced enough.During Heggessey’s five years in charge, BBC One’s
audience share fell by 19.9%, to 23%, although this was in the context of declining audience
figures across all British television channels due to increased competition from multichannel
digital television. However, in 2001 BBC One overtook its main
rival ITV in terms of annual audience share for the first time since the rival channel
had launched in 1955, although much of this was down to the success of the channel’s daytime
television line-up, which had its own Controller: Jane Lush.When Heggessey arrived at the channel
in November 2000, she inherited two controversial schedule changes which had been implemented
the previous month, at the behest of Director-General of the BBC Greg Dyke; the Nine O’Clock News
had been moved to the later time of 22:00 and Panorama moved from a Monday night prime
time slot to a later slot on Sunday nights. The moving of Panorama attracted criticism
that BBC One was sidelining serious programming in favour of more populist output. Heggessey publicly defended the decision,
despite it not being hers, claiming that Panorama’s ratings would have “dwindled” in its previous
slot.Heggessey and the BBC’s Controller of Drama Commissioning, Jane Tranter, took advantage
of the weekday 21:00 slot opened up by the moving of the news to commission new popular
drama output, such as the successful Waking the Dead (2000–2011) and Spooks (2002–2011). Celebrity dancing show Strictly Come Dancing
(2004–present) was also a popular success on Saturday nights, although another Saturday
night entertainment series, Fame Academy, faced accusations of being too derivative
of the output of commercial rivals, and during Heggessey’s era the channel frequently came
under attack for being too populist and not providing enough serious programming.In 2002,
Heggessey took the decision to abandon the traditional “Globe” idents the channel had
used in a variety of forms for its between-programme idents since 1963. They were replaced by a new style of on-air
identity for the channel, the “Rhythm & Movement” idents. The new idents attracted criticism for going
against the traditions of the channel and pandering to political correctness, as they
featured activities performed by people of various ethnicities. The abandonment of a station clock, and perceived
lack of a ‘serious ident’, also put the BBC in an embarrassing situation just one day
into the new look with the death of the Queen Mother. One of Heggessey’s most notable decisions
and last major success at the channel was the recommissioning of the science-fiction
drama series Doctor Who, which had been a popular hit in previous decades but ceased
production in 1989. Heggessey and Jane Tranter recommissioned
the series in September 2003, after Heggessey had spent two years persuading the BBC’s commercial
arm, BBC Worldwide, to abandon their attempts to make a feature film version of the programme
and allow it instead to return to BBC One. The new version of Doctor Who (2005–present)
debuted on 26 March 2005 and became a critical and popular hit, with Paul Hoggart of The
Times newspaper describing the series as “a joyful, exuberant reinvention and a fine legacy
from Ms Heggessey.”Heggessey did later concede in a 2005 interview with The Independent newspaper
that arts programming had suffered a cutback under her control of BBC One. However, she did respond to this omission
following criticism from the Board of Governors of the BBC by commissioning programmes such
as the arts documentary series Imagine… (2003–present) and A Picture of Britain
(2005).On 14 February 2005 it was announced that Lorraine Heggessey was to leave the BBC
to take up the post of Chief Executive at production company Talkback Thames. She left on 15 April. Five months after her departure, BBC One was
named “Channel of the Year” at the Edinburgh Television Festival, primarily on the strength
of Heggessey commissions such as Strictly Come Dancing and Doctor Who.Joining the channel
as Controller in 2005, Peter Fincham oversaw the commissioning of several successful BBC
One programmes including Robin Hood (2006–2009), Jane Eyre (2006) and How Do You Solve a Problem
Like Maria?, which was followed by similar shows Any Dream Will Do and I’d Do Anything
because of its success. His first full year in charge of the channel
saw a year-on-year growth in the audience share, with a rise from 22.2% in August 2005
to 23.6% in August 2006.Fincham also directly initiated the creation of both The One Show
(2006–present), an early evening, current-affairs and lifestyle magazine programme, which now
runs all but two weeks of the year, and Davina (2006), a prime time chat show, the latter
hosted by Davina McCall, who presented Big Brother. However, Davina was a critical and ratings
disaster, which Fincham subsequently admitted was personally his fault, although he defended
the strategy of experimenting with the BBC One schedule. This he continued in January 2007, when he
moved the current affairs series Panorama from its Sunday night slot back to the prime
time Monday evening slot from which it had been removed in 2000, most likely in response
to a demand from the Board of Governors of the BBC for the channel to show more current
affairs programming in prime time. Fincham’s judgement was again called into
question, this time by The Telegraph, for his decision to spend £1.2 million replacing
the channel’s ‘Rhythm and Movement’ idents, which had been introduced by his predecessor
Lorraine Heggessey several years earlier, with the ‘Circle’ idents, a set of eight ten-second
films, some of which were shot abroad in locations such as Mexico and Croatia. Fincham later found himself having to publicly
defend the £18 million salary that the BBC paid Jonathan Ross in 2006, although Ross’s
BBC One work—primarily consisting of Friday Night with Jonathan Ross—formed only part
of his overall BBC commitment.The channel was named Channel of the Year at the 2007
Broadcast Awards.===The One to Watch campaign===
Following its rebrand in March 2002, BBC One launched The One to Watch campaign, during
which animated blocks created the word “The” and moved into the BBC logo. Each new campaign incorporating the theme
retained the same animated sequence. In May 2007, Fincham took the decision to
drop Neighbours, an Australian soap opera, from BBC One after 21 years on the channel,
when its producers significantly raised the price they wanted the BBC to pay for it in
a bidding war. Fincham commented that it was ‘a big loss’,
but that BBC One would not pay ‘the best part of £300 million’. Neighbours left the channel in spring 2008
to move to Channel 5. The Weakest Link was moved from BBC Two to
fill the gap, with the afternoon CBBC slot moving 20 minutes earlier. There was further controversy in July 2007
when Fincham was accused of misleading BBC One viewers. The incident involved a clip from forthcoming
documentary A Year with the Queen which was shown to journalists during a press conference. It apparently showed the Queen storming out
of a session with American photographer Annie Leibovitz over a disagreement about what she
should wear, but the BBC subsequently admitted that the scenes used in the trailer had been
edited out of their correct order, meaning that a false impression was given. Fincham admitted the error, but rejected calls
that he should resign from his position as a result. His future was deemed uncertain following
critical comments from Sir Michael Lyons, Chairman of the BBC Trust and he resigned
on 5 October 2007.In 2009, a report published by the BBC Trust found said scheduling changes
had led to a decrease in viewers. This was especially noticeable for Blue Peter
and Newsround, two of CBBC’s flagship programmes; Blue Peter which recorded its lowest viewing
numbers since it started in 1958, and Newsround with fewer than 100,000 viewers compared to
225,000 in 2007.===2010s===As part of the Delivering Quality First proposals
submitted by the BBC in October 2011 and approved by the BBC Trust in May 2012, all children’s
programming on BBC One and Two would be moved permanently to the CBBC and CBeebies channels
following the digital switchover. It was found that the majority of child viewers
watched the programmes on these channels already and that only 7% of these children watched
CBBC programmes on BBC One and Two only, it was made clear “Children’s programmes are
absolutely fundamental to the BBC and that is why we have protected investment in them
in the light of cuts elsewhere.” Children’s programming on BBC One ended on
21 December 2012. The move was criticised by Teletubbies co-creator
Anne Wood, who described the changes as “ghettoising children’s programmes” and believe it was
merely a cost-cutting measure. Wood said “On the one hand it is inevitable. But it is dismissive of children. There is a certain amount of overlooking of
the fact that children’s programmes do get a wider audience than people are aware of
… I have frequently had letters from older people who have enjoyed my programmes as much
as children do. A lot of the reason older people like to watch
children’s programming is because it is life-enhancing.” Head of BBC Children’s, Joe Godwin said: “Our
young viewers are our priority and the vast majority of children in the UK already tune
in to CBeebies and CBBC to find their favourite BBC children’s programmes. Far from being a ‘cynical’ move, we’re just
following where our audience has already gone.”As part of the review in 2012 other changes were
brought in, including: BBC One is reducing the minimum hours of arts
and music from 45 to 40, achieved through cutting episodes of shows, in particular Film
2013. BBC One and Two will “largely be protected
from making significant cuts”. Repeats on BBC One will increase, but remain
under 10% of all output (the current rate is 8.4%). Expenditure on sports rights will be cut by
15%. This had largely been achieved already by
sharing rights to Formula 1 coverage from 2012 (it was later dropped entirely from 2016).In
2012, the BBC out-bid ITV for the rights to air a British version of Dutch TV talent show
The Voice. The BBC paid £22 million for the rights to
broadcast the show in the UK for two years. The Voice UK achieved good ratings for the
BBC but ratings dropped towards the end of the first series and the second series. In 2013, The Voice UK was rescheduled to avoid
a clash, and as a result, ratings have improved. In November 2015, it was announced that The
Voice UK would be moving to ITV from 2017.==Subsidiary channel(s)=====BBC One +1===
On 8 October 2013, the BBC announced plans to launch a one-hour timeshift of the channel,
named BBC One +1. The channel would have replaced BBC Three
in 2016. However, On 30 June 2015, the BBC Trust rejected
the plans for a BBC One +1 channel as they stated that it would be at the expense of
commercial rivals.===BBC One HD===BBC One HD, a simulcast of BBC One in 1080i
high-definition (HD), launched on 3 November 2010 at 19:00 with The One Show. The channel simulcasts a network version of
BBC One in High Definition, with HD versions of programmes including Doctor Who, Holby
City, The One Show, Strictly Come Dancing and The Apprentice. EastEnders was also made available in HD from
Christmas Day 2010. All programmes still made in standard-definition
were upscaled on the channel, with the intention that by 2012 the vast majority of the channel’s
output would be in high-definition. On 30 May 2012, the satellite and terrestrial
resolution was increased to full HD. BBC One HD at launch did not offer regional
variations, and therefore the channel could not broadcast during regional programming
slots, most noticeably the local news programmes. The BBC Trust admitted that this was due to
technical and financial constraints, but the BBC announced on 6 June 2011 that the national
variations of BBC One Northern Ireland, BBC One Scotland and BBC One Wales, would become
available from 2012. On 24 October 2012, Northern Ireland received
the first variation. A Scottish variation launched on 14 January
2013, followed by a Welsh variation on 29 January 2013. Unlike BBC One HD, which is capable of broadcasting
audio content in full 5.1 DTS, BBC One Wales HD and BBC One Northern Ireland HD are both
currently only broadcasting audio in PCM stereo, even when programming is otherwise identical
to that of BBC One HD. On 16 July 2013, the BBC indicated that it
also wants to launch regional variants of BBC One HD across England, however this would
require the approval of the BBC Trust, with a proposal due to be presented within six
months. On 18 November 2013, the Northern Irish regional
variant of BBC One HD was swapped with the SD channel on Sky’s EPG for HD subscribers. This was followed by the Welsh and Scottish
variants on 10 December. On 24 March 2014, BBC One Scotland, Wales
and Northern Ireland HD launched on Freesat, Sky and Virgin Media outside the regions they
were originally seen in. On 31 March 2016, BBC One HD in England moved
from channel 141 on the Sky electronic programme guide to channel 115, a position vacated by
BBC Three, which had been switched to internet-only six weeks earlier. Changes in Scotland, Wales and Northern Ireland
were also scheduled but delayed for ‘technical reasons’.==Contemporary programming==BBC One’s remit is to be the BBC’s most popular
mixed-genre television service across the UK, offering a wide range of high quality
programmes. It should be the BBC’s primary outlet for
major UK and international events and it should reflect the whole of the UK in its output. A very high proportion of its programmes should
be original productions. Excluding sporting events and news coverage,
the top five most watched programmes at their peak viewing points (according to BARB) were:
With a mission to provide programmes for all licence-fee payers, it has sport, news, current
affairs, and documentaries. It has historically broadcast children’s programmes
(now taken from CBBC and CBeebies). The channel remains one of the principal television
channels in the United Kingdom and provides 2,508 annual hours of news and weather, 1,880
hours of factual and learning, 1,036 hours of drama, 672 hours of children’s, 670 hours
of sport, 654 hours of film, 433 hours of entertainment, 159 hours of current affairs,
92 hours of religion and 82 hours of music and arts.Since 1990 the BBC has had to commission
output from other domestic suppliers. Although the statutory target remains 25%
for independent production companies to contribute programming for BBC One, 33% of output was
made by them in 2010–11. The quota of original programming in peak
times is set at 90%, however 100% of peak programming was original in 2010–11. Over the whole day, the total for the same
year was 89%, against a quota of 70%.2,508 annual hours of news and weather (293 in peak,
1,049 of BBC News simulcasts) are provided by regular news programmes The Briefing, BBC
Breakfast, the BBC News at One, BBC News at Six and the BBC News at Ten each including
BBC regional news programmes. All three main news bulletins have a lead
over their rival programmes on ITV and other terrestrial or cable channels. During the weekend period, three separate
bulletins around these three time periods are broadcast and vary in length from 10–25
minutes. BBC One has broadcast overnight simulcasts
from the BBC News Channel (which itself is simulcasting with BBC World News) since 1997;
the latter in turn simulcasts the majority of all regular BBC One bulletins. Each year 159 hours of current affairs programmes
are broadcast on BBC One, including Panorama and Watchdog. Politics is also covered, with programmes
including Question Time and This Week shown. Crimewatch, a programme appealing for help
in unsolved crimes, is broadcast monthly. BBC One shows 1,880 hours of factual and learning
programming annually. This includes a wide range of shows such as
nature documentaries such as Planet Earth as well as lifestyle-format daytime programmes
and a number of reality television formats and the One Life strand. BBC One broadcasts 1,036 hours of drama each
year, more than any other BBC channel. There are four half-hour episodes of EastEnders
each week (not shown on Wednesdays), with an omnibus episode at the weekend, plus hospital
dramas Casualty and Holby City. Other popular dramas on BBC One include crime
dramas such as New Tricks, a programme of which even episode repeats have beaten ITV
ratings on numerous occasions.BBC One has traditionally been the home of children’s
television: Blue Peter had been broadcast on the channel prior to the Children’s BBC
strand, and sections such as the pre-school Watch with Mother being transmitted on the
channel for several decades. This became more pronounced with the launch
of Children’s BBC, later renamed “CBBC”. This new strand was broadcast primarily on
BBC One in the late afternoons, as well as Saturday and Sunday mornings also such as
Going Live! and Live & Kicking, each lasting two to three hours. The launch in 2002 of dedicated digital channels
for this content —the CBBC Channel and CBeebies—did not affect this provision. Combined with BBC Two, the channel broadcast
2,195 hours of children’s programmes in 2010, mostly in the late afternoons on weekdays. Saturday morning children’s programming moved
to BBC Two in 2006 following a three-month trial.Sports coverage on BBC One includes
Premier League football highlights on Match of the Day, The Championships, Wimbledon,
the London Marathon, and other international athletics and swimming events, the Olympic
Games, Rugby league, Rugby Union, Snooker tournaments and more. The BBC showed the 2010 FIFA World Cup, splitting
the group stage matches with ITV. The BBC had first pick of matches from the
second round. Repeats made up 8.4% of peak programming in
2010–11, up from 8.0% for 2008–09. Programming on this channel costs an average
of £162,900 per hour. British and international films are broadcast
for 654 hours each year on BBC One. This is mainly late-night fillers with some
box office hits at Christmas and holiday periods. Sometimes on a Saturday afternoon there is
a film on to fill the gap between entertainment shows but very rarely has there been one in
that slot. Entertainment programming on BBC One includes
game shows such as the National Lottery, Total Wipeout, Strictly Come Dancing and chat shows
such as The Graham Norton Show. The annual 92 hours of religious programming
comprise weekly editions of live Songs of Praise, Christian services and other shows
from independent production companies. Mentorn Oxford produces Heart and Soul, described
as “a new multi-faith programme featuring a panel and a studio audience”, followed by
Life from the Loft which is made by the Leeds-based company True North. In 2005 BBC One was criticised for reducing
the amount of religious programming, previously 101 hours per year.BBC One broadcasts many
comedy programmes, often on Friday nights. These have included the stand-up comedy show
Live at the Apollo, sitcom Outnumbered, and satirical quiz show Have I Got News for You. Saturday evening is also a popular slot for
a comedy show such as Michael McIntyre’s Big Show and The Armstrong and Miller Show. As the weekly popular music chart programme
Top of the Pops was dropped in 2006 (except for the Christmas Day edition), BBC One broadcast
49 hours of music and arts programming in 2010. The majority of this was Imagine, presented
by Alan Yentob, and classical music concerts, in particular some of the BBC Proms. BBC One’s daytime line-up was a major factor
in it overtaking ITV as the most popular channel in 2000, a position it has retained, even
though ITV achieves a higher audience share during the daytime. The morning daytime line-up consists of lifestyle
shows, such as Homes Under the Hammer and Bargain Hunt, the afternoons contain drama
with daily soap Doctors and classic US drama, such as Diagnosis: Murder. Sometimes a drama such as Land Girls is shown
in the afternoons. Between 15:05 and 17:05 was the CBeebies/CBBC
broadcasting strand, with its own visual identity. Historically, BBC One’s most popular daytime
programme was Neighbours, with audience figures approaching five million. On 11 February 2008, BBC One dropped Neighbours
and the programme has since been broadcast on Channel 5. In its place the quiz show The Weakest Link,
moved from BBC Two, later replaced in 2011 by Pointless. On 16 May 2012, the BBC announced the children’s
block of shows would be moved permanently to CBBC and CBeebies upon the completion of
the Digital switchover. In its place appear the game show Perfection,
plus Escape to the Country and Put Your Money Where Your Mouth Is.==Presentation==BBC One’s identity has been symbolised by
a globe shown on its idents for much of its existence. The first BBC ident was shown on 2 December
1953, known as the Bat’s Wings. In 1962 this was replaced by a map of the
UK shown between programmes, and in 1963 the globe appeared, changing in style and appearance
over the next 39 years. Most notably, on 18 February 1985, the “Computer
Originated World” was introduced. This was a computer-animated globe with the
land coloured gold and the sea a transparent blue, giving the impression of a glass globe. This was replaced by the “Virtual Globe” on
16 February 1991. On 4 October 1997, the globe became a red,
orange and yellow hot-air balloon, coloured to resemble a globe. It was filmed flying around various places
in the UK. On 29 March 2002 the globe was replaced by
a series of visual identities, “idents”, consisting of people dancing in various styles. These were replaced on 7 October 2006 by the
‘circle’ idents. According to the BBC, the circle symbol both
represents togetherness (unity) and acts as a link to the classic globe icon used for
39 years. They ran until 4 December 2016, when that
year’s Christmas idents launched. On 1 January 2017, a new ident set launched,
based on the theme of “oneness”.==Regional variations==
BBC One has individual continuity and opt-outs for Scotland, Wales and Northern Ireland. Each variant maintains the BBC One logo with
the addition of the country name beneath it. In England, each region has an individual
regional news and current affairs programme opt-out as well as a limited amount of continuity. During these opt-outs, the region name is
displayed as with the national variations, beneath the main channel logo. UK Today, a news programme, was shown nationally
to digital viewers in place of regional programmes when they were unavailable to broadcast on
analogue television. The programme was discontinued in 2002 and
replaced by a transmission of BBC London News until all BBC regions were made available
digitally. BBC One Scotland has the greatest level of
variation from the generic network, owing to BBC Scotland scheduling Scottish programming
on the main BBC Scotland channel, rather than on BBC Two. BBC One Scotland variations include the soap
opera River City and the football programme Sportscene, the inclusion of which causes
network programming to be displaced or replaced. BBC One Wales was considered a separate channel
by the BBC as early as its launch in the mid-1960s, appearing as BBC Wales.==Availability outside the UK==
BBC One (Northern Ireland) is widely available in the Republic of Ireland on cable and satellite
television. BBC One is also available on cable and IPTV
in the Netherlands, Belgium, Switzerland and Liechtenstein. On 27 March 2013 it was offered by British
Forces Broadcasting Service (BFBS) to members of HM Forces and their families around the
world, replacing the BFBS1 TV channel, which already carried a selection of BBC One programmes.All
feeds of BBC One in both SD and HD are broadcast unencrypted on the Astra 2E satellite, allowing
viewing across France, Belgium, Germany, and parts of Spain and the Netherlands.==Accessibility==
The BBC announced in May 2008 that it had achieved its aim for all programming to have
subtitles for viewers with hearing difficulties. The BBC also offers audio description on some
popular BBC One programmes for visually impaired-viewers. The percentage of the BBC’s total television
output with audio description available is 10%, having been increased from 8% in 2008.==Controllers of BBC One====
See also==Prewar television stations
List of television programmes broadcast by the BBC
List of television stations in the United Kingdom==
Notes and references====
External links==BBC One at BBC Online
BBC One Service Licence BBC Trust, July 2009

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *